“OLEMME SAANEET ERINOMAISTA PALVELUA”
Helsingin Oulunkylässä sijaitseva kahden talon kerrostaloyhtiömme on ollut SKH Isännöinnin asiakas vuodesta 2003.
Yksi tärkeimmistä pitkään kestäneen asiakassuhteemme syistä on taloyhtiölle nimitetty isännöitsijä. Vuosien kuluessa hänestä on tullut meille luottohenkilö, jonka kanssa sekä asukkaiden että taloyhtiön hallituksen on helppo asioida. Isännöitsijä on saavuttanut luottamuksemme henkilökohtaisella osaamisellaan ja toimintatavoillaan.
Me hallituksessa toimivat emme ole kiinteistönhuollon ammattilaisia. Siksi isännöitsijän ammattitaito on kullanarvoista. Taloyhtiön kokouksissa isännöitsijä esittelee käsiteltävät asiat ymmärrettävästi ja ottaa vakavasti jokaisen kysymyksen. Varsinaisen päätöksenteon hän jättää kuitenkin meille, aivan kuten kuuluukin.
SKH Isännöinti hoitaa laadukkaasti ja luotettavasti taloyhtiön päivittäiseen arkeen kuuluvat asiat, mutta yhteistyö sujuu hyvin myös harvinaisemmissa projekteissa. Parinkymmenen vuoden ikäisessä taloyhtiössä on tarvetta pienemmille ja vähän isommillekin korjauksille. Usein SKH Isännöinti kilpailuttaa yritykset puolestamme. Erityisesti arvostamme kilpailutusten koosteita ja suosituksia, joiden perusteella hallituksemme pystyy päättämään asiasta.
Vaikka taloyhtiömme suosii perinteistä isännöitsijäpalvelua, hyödymme myös SKH Isännöinnin digitaalisista ratkaisuista. Seuraamme taloyhtiön taloutta ja hallintoa SKH:n Talokanava-palvelusta. Moni asia hoituu sähköisesti, eikä fyysistä läsnäoloa vaativia kokouksia pidetä kuin tarvittaessa.
Olemme saaneet erinomaista palvelua. Voimme lämpimästi suositella SKH Isännöintiä!
Ville Lehtinen
Asunto Oy Helsingin Myllypellonpolku 3:n hallituksen puheenjohtaja
“ARVOSTAMME MAHDOLLISUUTTA VALITA OMAN TEKEMISEN JA ULKOPUOLISEN AVUN VÄLILTÄ”
Meidän pienkerrostaloyhtiössämme Helsingin Pitäjänmäessä on vain yhdeksän asuntoa. Koska asukkaita on vähän, teemme paljon itse. Esimerkiksi rappukäytävän siivoaa jokainen vuorollaan muutaman kerran vuodessa. Tällä tavalla säästämme kiinteistönhuoltokuluissa.
Tarvitsemme kuitenkin myös tukea. Sen takia olemme solmineet SKH Isännöinnin kanssa sopimuksen SKH Smart -palvelusta, joka on perinteistä isännöintipalvelua kevyempi vaihtoehto. Tärkeintä on, että yhtiö hoitaa taloyhtiömme talous- ja tilinpäätöspalvelut. Raha-asioita olisi raskasta ja vaikeaa hoitaa itse lakisääteisesti oikein.
Muuten arvostamme mahdollisuutta valita joustavasti oman tekemisen ja ulkopuolisen avun välillä. Esimerkiksi kokoukset pidämme itse, mutta niistä tärkeimmät eli yhtiö- ja tilinpäätöskokoukset SKH valmistelee. Kun tarvitsemme muita palveluja, ostamme niitä tilanteen mukaan joko suoraan ulkopuoliselta toimijalta tai pyydämme apua SKH:lta. He voivat esimerkiksi kilpailuttaa yrityksiä meidän puolestamme.
Saamme SKH:lta digitaalisesti erilaista ajantasaista tietoa taloyhtiömme asioista. Esimerkiksi sähkön ja veden kulutuksen kirjaamme itse ylös, mutta SKH:n palvelu tuottaa siitä tilastoa.
Meille nimetyltä omalta yleiseltä isännöitsijältä ja tekniseltä isännöitsijältä kysymme tarvittaessa apua sähköpostitse. Myös videopuhelut palvelevat hienosti!
Isompiin remontteihin on mahdollista saada SKH:lta projektipäällikkö, jota käytimme apuna esimerkiksi julkisivuremontin hankesuunnittelussa.
Parasta SKH Smart -isännöintipalvelussa on se, että pääsemme itse helposti ja luotettavasti aina tarkistamaan kaikki taloyhtiömme asiakirjat netistä. Mukava lisä oli viime vuonna kaikille meille Smart-yhtiöiden edustajille pidetty koulutus taloyhtiön tilinpäätöskokouksen käsittelystä.
Reija Luoma
Asunto Oy Helsingin Mottitie 2:n hallituksen puheenjohtaja
“NYT KAIKKI TIETO ON AVOIMESTI SAATAVILLAMME”
Vantaan Ylästössä sijaitseva, vuonna 2005 valmistunut useasta paritalosta koostuva yhtiömme tarvitsi pari vuotta sitten uuden isännöitsijän.
Edellinen ei pystynyt tarjoamaan digitaalisia vaihtoehtoja, sopimuksia oli hukassa ja tilanne aika kaoottinen. Lähetimme tarjouspyyntöjä useammalla isännöintipalveluja tarjoavalle yritykselle. Meille tärkeintä oli, että isännöintiyhtiön digitaaliset palvelut ovat kunnossa. Taloyhtiömme hallitus on kykenevä päättämään monista asioista itsenäisesti, kunhan ulkopuolinen taho vain hoitaa taloushallinnon ja tuottaa meille ajantasaista, digitaalista tietoa esimerkiksi laskutuksesta.
SKH Isännöinnin SKH Smart -palvelu on vastannut tarpeisiimme erinomaisesti. Yhtiön nettisivuilta, Talokanavasta, näemme ajantasaisesti kaikki sopimuksemme ja pystymme seuraamaan yhtiömme taloutta eurolleen. Voimme reagoida heti esimerkiksi aiheettomiin laskutuksiin ja säätää tarvittaessa talousarviota. Talokanavassa on myös arvokkaita ohjeita.
Kun oma tekninen osaamisemme ei riitä, kysymme neuvoa SKH:n tekniseltä isännöitsijältä. Näkemystä on kaivattu esimerkiksi asuntokohtaisista sisätilojen muutostöistä, kuten keittiöremontista tai väliseinien purkamisesta. Tarjouspyynnöt teemme pääsääntöisesti itse, mutta tarvittaessa SKH auttaa.
SKH Smart on taloyhtiön hallitukselle hyvä ratkaisu. Omasta takaa tarvitaan vain tervettä järkeä, sillä teknisiin kysymyksiin saa aina apua. Hyvä on muistaa myös se, että SKH:n asiakkaana on aina mahdollista vaihtaa isännöintipalvelua toiseen muotoon, jos välillä tuntuu siltä, että tukea tarvitaan enemmän.
Juhani Hippeläinen
Asunto Oy Ylästön Kanttarellin hallituksen puheenjohtaja