MIKÄ ONKAAN OMAISUUTENI ARVO?

Olen ollut puoli vuotta töissä isännöitsijätoimistossa ja saanut sinä aikana huomata, miten erilaista toiminta on nykyisin verrattuna isännöinnin alkuaikoihin. Osakkaiden omaisuudesta pidetään nyt parempaa huolta, tiedottaminen on avointa ja tietoteknisiä järjestelmiä hyödynnetään lähes kaikessa.

Uudenlainen tapa hallinnoida asunto-osakeyhtiöitä on tehnyt toiminnasta yhteisöllisempää. Avoimen tiedotuksen periaatteita noudattavissa taloyhtiöissä tiedetään mihin vastikkeina ja vuokrina kerättävät rahat käytetään. Pelisäännötkin ovat selvät. Suomessa on voimassa Asunto-osakeyhtiölaki ja yhtiöillä ihka omat yhtiöjärjestyksensä.

Lainsäädäntö ja erinäiset normistot ovat tuoneet taloyhtiöille uusia vastuita. On muun muassa tiedettävä mitä tarkoittaa asetus asbestityön turvallisuudesta ja miten talon ilmanvaihto-, lämmitys ja jäähdytysjärjestelmän tulee toimia ja huoltaa.

Päätösten tekeminen taloyhtiöissä on lainsäädännöllä määritelty. Siitä mitä missäkin voidaan päättää ja kenen toimesta panna toimeksi on yksiselitteistä. Paljon on tiedettävä, jotta asiat saadaan päätösten osalta oikein hoidetuksi ja osakkaat saavat tasapuolisen kohtelun. Sellaista ihmistä ei maa päällään kanna, joka olisi näissä asioissa kaikkitietävä. Siksi asioita hoitamassa on hyvä olla useampi henkilö ja miksipä ei joku hallituksen ulkopuolinen osakas, jolla on asiasta muita parempaa tietoa. Se jos mikä on parasta mahdollista yhteisestä omaisuudesta huolehtimista. Siitähän tässä on kyse. Yhteisessä omistuksessa olevasta kiinteistöstä huolehtimisesta ja sen arvon säilyttämisestä.

Digitaalisuudesta puhutaan juuri nyt paljon. Monen mielestä sitä mitä sillä tarkoitetaan, on vaikea hahmottaa. Vaikea sitä olisikin määrittää, sillä kyseessä ei ole valmis tuote vaan prosessi. Digitoimalla asioita saadaan rutiininomaiset työvaiheet automatisoitua. Meillä SKH:ssa työstetään parhaillaan laskujen hyväksymisen yksinkertaistamista. Omaisuuttaan vaaliville asiakkaillemme tämä digitointi tarkoittaa yhä parempia palveluja. Kukapa ei haluaisi nähdä taloyhtiössä tehtyjen päätösten johtavan nopeisiin toimenpiteisiin sen sijaan, että niiden kanssa jahkaillaan kuukaudesta tai jopa vuodesta toiseen pienten piirien parissa.

Digitaalisuus tarkoittaa meille jo nyt sitä, että emme pyöritä papereita pöydillämme. Teemme työmme ja jaamme sen tulokset sähköisesti osakkaiden luettavaksi. Palvelumme on käytettävissä 24h vuorokaudessa. Ja jos jotain on saatettava hallituksen tietoon tai päätettäväksi, se hoidetaan digitaalisesti muutamia nappeja painamalla.

Yrjö Gorski
Isännöitsijä
SKH-Isännöinti Oy

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.